Mobiltelefon har nærmest blitt en forbruksvare for oss nordmenn. Der de gamle Nokia-telefonene kunne vare i årevis uten å bli ødelagt vil dagens høyteknologiske smartmobiltelefoner knapt vare to år. Faktisk har selv produsentene i mange tilfeller gått ut og hevdet at en smarttelefon ikke har en forventet levetid på mer enn to til tre år, noe som betyr at man minst skal kjøpe tre av dem i løpet av et tiår.
Og du skal ikke tro at iPhone, som absolutt ligger i øverste prissjikt hva angår dagens mobiltelefoner, er særlig mye mer holdbare. Apples Tim Cook har nemlig tidligere innrømmet at Apple-produkter ikke egentlig kan forventes å fungere mer enn i tre år. Da er det heller ikke rart at nordmenn kjøper mange mobiltelefoner.
Men det kan fort skje uhell, og de færreste av oss har nemlig forsikring på mobiltelefonen vår. Hva skjer da når vi ikke har likviditet til å kjøpe en ny telefon, men er så avhengig av den at man MÅ ha en ny så fort som mulig? Det finnes tre reelle alternativer: avbetaling, kredittkort og forbrukslån.
Kredittkort – kan du betale tilbake pengene raskt?
Rentene på et kredittkort er ofte avskrekkende. Man bør alltid tenke seg nøye om før man utfører kjøp med kredittkort som du kommer til å bruke lang tid på å betale tilbake.
Med andre ord: før du kjøper en mobiltelefon med et kredittkort er det eneste spørsmålet du skal stille deg ”klarer jeg å betale ned denne summen før den rentefrie perioden går ut?”. Hvis ja; kjøp gjerne. Hvis nei; prøv å finn en annen måte å finansiere mobiltelefonen på. Du ønsker nemlig ikke å betale mellom 20 og 30 % i rente i et par måneder bare fordi du trengte ny telefon.
Hvis du absolutt ikke ønsker å ta opp forbrukslån kan du heller finne en billigere smarttelefon som du klarer å betale ned kjapt.
Forbrukslån – perfekt for dyre mobiltelefoner
Koster mobiltelefonen din mer enn 5000 kroner kan det være greit å ta opp et forbrukslån. Slike lån tilbys av banker for å finansiere prosjekter som koster mer enn hva kunden har råd til med egne penger.
Det er stor forskjell på hvilke banker som gir deg gode lån til mobiltelefon. Enkelte tar opp mot 1500 kroner i såkalt ”etableringsgebyr” eller ”administrasjonsgebyr”, noe som betyr at du blir nødt til å betale en stor sum allerede før pengene har blitt utbetalt – og på toppen av dette kommer rentekostnadene.
Noen banker spesialiserer seg på å tilby smålån til norske forbrukere, og det er mest sannsynlig disse du skal ha fatt i når du skal kjøpe mobiltelefon. Til tross for at 5000-10,000 norske kroner kan virke mye for enkelte, så er det veldig små summer i den finansielle verden. Mange søker nemlig om forbrukslån opp mot en halv million kroner – bare for å sette det i perspektiv.
Avbetaling – den dårligste avtalen du kan inngå
Når du kjøper en mobiltelefon på avbetaling hos bedriften er det nemlig Expert/Lefdal/Eplehuset/(sett inn tilfeldig mobilforhandler i Norge her) som bestemmer hvilke vilkår du skal ha på ditt lån. ”Kun 450 kroner i måneden i ett år” høres kanskje ikke ut som en veldig dårlig avtale, men det er faktisk det minst økonomisk smarte du kan gjøre.
Hvis du går til en forbrukerbank og hører om du kan få et forbrukslån vil du i alle tilfeller ha mulighet til å skreddersy lånet ditt selv slik at du ikke blir nødt til å dikteres av noen elektronikk-kjede på hvor lang nedbetalingstid og lånesum du skal ha. Du kan lese Dinsides artikkel om nettopp dette emnet for å få dypere innsikt i hvordan norske forbrukere blir ”lurt” inn i dårlige avtaler med dyre banker.
Ikke bare får du tildelt en nedbetalingsplan og en lånesum, men du får heller ikke mulighet til å velge hvilken bank du skal ha lånet hos. Det er alltid slik at butikken har en samarbeidsavtale med én fast forbrukerbank som du kan finansiere mobiltelefonen din gjennom, noe som betyr at du ikke har mulighet til å se hvilke andre tilbud som finnes på markedet. Bare for å konkludere: du bør aldri inngå avbetalingsavtaler direkte med butikken som selger mobiltelefon med mindre de kan bevise at de kan gi deg bedre lånevilkår enn alle andre banker på markedet.