Mange av oss har kjent på denne følelsen: du kommer hjem, åpner postkassen og innser at det er purringer fra flere kredittkortselskaper samtidig. Alle vil ha pengene sine, men alt du trenger å gjøre for å bli «kvitt» problemet er å dytte regningbunken inn i en mørk skuff og glemme problemet. Vel, det er i hvert fall løsningen hvis man ønsker en svært kortvarig løsning. Det er et ordtak som sier at det aldri er lurt å «tisse i buksa for å holde varmen», og det er en god illustrasjon på hvordan det er å snu ryggen til kredittkortselskapene når de ønsker å kreve inn gjelden din.
Men det å bruke kredittkort er ikke nødvendigvis noen dårlig ting. Til tross for at flere studier viser en korrelasjon mellom det å ha mange kredittkort og at man bruker mye penger, så finnes det mye penger å spare på å velge et kredittkort som har gode fordeler i form av gratis ferier eller cashback. Dette er riktignok ikke bonussystemer du bør prioritere dersom du finner ut at du hele tiden ender opp i et overforbruk som følge av at du har penger tilgjengelige via disse hendige plastkortene. Kort sagt: benytt kredittkort så lenge du har kontroll på hvordan du kan spare penger, men unngå å bruk kredittkort hvis du til stadighet pådrar deg dyr forbruksgjeld.
Det finnes riktignok noen råd som kan gis til deg som til stadighet ender opp i lite hyggelige situasjoner sammen med bankene. Her er en liten guide til hvordan du skal forbedre økonomien din hvis du er litt for glad i å bruke kredittkort.
Betal ned gjelden før du begynner å bruke et nytt kredittkort
Du bør ikke betale ned gjelden på et kredittkort ved å bruke et annet et. Det er viktig å være disiplinert og vite nøyaktig hvor mye man skylder til hver eneste bank slik at man slipper å ha «litt gjeld her og litt gjeld der».
Det kan naturligvis være fristende å ha flere kredittkort som følge av at man vil ha muligheter til å ta del i ulike former for bonuser og rabatter, men det er også viktig at denne luksusen ikke lar seg gjenspeile i at man på slutten av måneden skylder penger til 10 forskjellige banker. Da kan det bli vanskelig å finne balansen mellom penger spart på bonuser/rabatter og penger sløst på renter og kredittkortgebyrer.
Spor de utgiftene du har gjennom en hel måned
Kredittkortregningen bør aldri være en overraskelse. Bruk verktøyene banken gir deg for å holde oversikt over hvilke utgifter som relateres til ditt kredittkort. Det å overvåke kostnadene gjennom hele måneden er ikke bare viktig for at du skal vite hvor mye du til en hver tid har brukt, men også i form av sikkerhet. Hva om noen bruker kortet ditt som følge av kredittkortsvindel?
Hvis du har meldt deg på automatisk sporing gjennom SMS eller e-mail vil du automatisk få informasjon om dette.
Betal ned hele gjelden i sin helhet
Hvis målet ditt med å bruke kredittkort er å spare penger (og la oss være ærlige: det BØR det være!), så er det viktig at du blir kvitt gjelden din hver eneste måned. Cashback og bonuser kan selvfølgelig friste alle og enhver til å bruke mer penger, men det er veldig lett å slå fast at rentekostnadene kan begynne å nærme seg de «oppsparte bonusmidlene» hvis man unngår å betale ned det man skylder.
Hvis du vet at du er av typen som ikke liker å betale ned gjelden i tide vil det kanskje være smart å skaffe seg et kort med lave rentekostnader. Det aller beste vil nok kanskje være å innse at man ikke passer til å ha et kredittkort.
Bruk færre kredittkort
Antall kredittkort du har i lommeboken vil påvirke kjøpsmønsteret ditt. Tilgjengelig skaper salg – det er blant annet grunnen til at Norge har relativt svak tilgang til alkoholholdig drikke i butikker og på Vinmonopolet (og dertilhørende gode tall i forhold til livsstilssykdommer som følge av alkoholmisbruk). Poenget er: desto mindre tilgang du har på lånte penger, desto lavere er sjansen for at du skal samle opp mye gjeld.
En god regel er å beholde det kredittkortet du har hatt lengst og deretter fjerne ett og ett kort ettersom du klarer å nedbetale gjelden på dem. Og husk at gjelden ikke slettes bare fordi du tar frem saksen og begynner å klippe – det skal (dessverre) også nedbetaling til før kundeforholdet opphører.